Illusion Softworks

Pokud bychom měli vybrat jedno studio, které udělalo České republice na světové videoherní scéně jméno, pak jím nemůže být nic jiného, než někdejší Illusion Softworks a dnešní 2K Czech. Paradoxem je, že i přes několik velkých úspěchů bylo později roku 2007 prodáno americkému distributorovi Take-Two Interactive a dnes již fakticky nefunguje, existuje pouze malá pobočka v Brně a neví se ani o žádném chystaném projektu.

Někdejší logo Illusion Softworks, pozdějších 2K Czech
Někdejší logo Illusion Softworks, pozdějších 2K Czech

Studio Illusion Softworks vzniklo v roce 1997 z původního Vochozka Trading, což byla společnost zabývající se distribucí převážně českých her. Finanční stránku věci zajišťoval Jan Kudera a šéfem studia byl nadále Petr Vochozka. V roce 1999 byl vydán titul Hidden & Dangerous, jenž se dá označit za první mezinárodně úspěšnou komerční českou hru. Jedná se o realistickou taktickou střílečku z pohledu třetí osoby, která se odehrává za druhé světové války a do určité míry udala směr tohoto žánru. Šlo zároveň o první českou hru, která se dočkala portu na konzoli Playstation .

Hidden and Dangerous: První velkorozpočtová česká hra

Studio následně pracovalo na vlastním enginu LS3D, které bylo poprvé použito u kultovní hry Mafia vydané v roce 2002. Tu můžeme s klidným svědomím označit za jednu z nejvýznamnějších českých her vůbec a více o sérii se dozvíte v patřičné sekci.

Obdobnou scénou začíná většina z dvaceti misí prvního dílu Mafie
Obdobnou scénou začíná většina z dvaceti misí prvního dílu Mafie

Ve spolupráci se studiem Pterodon byla v roce 2003 vydána střílečka z prostředí Vietnamské války Pterodon, která obsahovala příběhovou kampaň a také povedený režim pro více hráčů. Dalším titulem bylo pokračování Hidden & Dangerous 2, jež bylo postaveno také na enginu LS3D. Dva roky poté spatřil světlo světa druhý díl Vietcongu, který byl zároveň posledním titulem, na jehož obalu bylo možné spatřit logo Illusion Softworks.

Druhý díl Hidden and Dangerous měl na svou dobu zastaralejší grafiku, stále se však jednalo o originální a kvalitní titul
Druhý díl Hidden and Dangerous měl na svou dobu zastaralejší grafiku, stále se však jednalo o originální a kvalitní titul
Vietcong 2 navázal na úspěchy svého předchůdce
Vietcong 2 navázal na úspěchy svého předchůdce

V roce 2007 bylo studio prodáno americkému Take-Two Interactive, které jej o rok později přejmenovalo na 2K Czech. Během příprav druhého dílu kultovní Mafie opustil studio Daniel Vávra, tedy člověk, který napsal díl první. Okolnosti jeho odchodu nejsou dodnes úplně známé, patrně se ale jednalo o neshody v oblasti směřování této série.

Mafia II: Hra, které paradoxně uškodila obrovská očekávání, která se s ní nesla
Mafia II: Hra, které paradoxně uškodila obrovská očekávání, která se s ní nesla

Vydání kritikou obstojně přijaté Mafie II v roce 2010 následuje odchod samotného ředitele Petra Vochozky, který si založil společnost Icarus Games. Posledním titulem 2K Czech byl tenisový simulátor Top Spin 4, následně byla zrušena pražská pobočka, zmenšena brněnská a část vývojářů se přesunula do San Francisca Několik jmen, která jsou s původním českým studiem spojena, nyní lze najít v nově zformovaném Hangar 13, jenž sídlí v kalifornském Novatu a pracuje na třetím pokračování Mafie. O českou hru nicméně již ve své podstatě nepůjde.

Statický web poskytující základní informace o české videoherní scéně